Ha jártál nálam sziklamászó tanfolyamon, vagy csak másztunk már együtt, akkor talán emlékszel, mennyire fanatikusan próbáltalak rávenni, hogy először mindig dinamikus eszközzel kösd ki magadat a standba. Nagyon kényelmes, ugyanakkor rendkívül veszélyes, ha egy hevederes kantárral próbálod magadat először rögzíteni, most nézzük át nyugalmas körülmények között a logikus érveket!

Miért is veszélyes ha először hevederrel kötöd be magadat az egyik standpontba?

Érdemes végignézni ezt az alig 1 perces videót a témában:

És akkor most értelmezzük a látottakat:

Ha dinamikusan beledőlsz a hevederbe, a heveder elszakad. Azt biztosan tudod is, hogy a hevederek gyakorlatilag nem nyúlnak, ezért a dinamkus terhelést nem képesek elnyelni, szakadással reagálnak rájuk. Éppen ezért a hevedereket statikusan terhelve kell használnunk, vagy olyan rendszerbe – biztosítási láncba – kell építeni őket, ahol a dinamikus terhelést más eszköz, praktikusan a dinamikus mászóköteled nyeli el.

Ha a standban egy hevederrel vagy kikötve és bármi történik veled, leesel, amíg a másik pontodat fixálod, esélyes, hogy

  • a hevedered elszakad és lezuhansz,
  • olyan mértékű rántást okoz, ami kitépheti a standpontot, ha az saját eszközökből készült,
  • a gerinced sérülhet.

ÉletveszélyAkkor hogyan kössem ki magamat a standba?

Amikor megérkezel, mindig dinamikus eszközzel rögzítsd magadat. Már kezdő szinten is tudnod kell szorítónyolcast kötni, így amikor megérkeztél a standba, rögtön akassz egy csavaros karabinert a standpontba, akaszd rá a köteledet (már nem tudsz leesni, hiszen alulról tart a biztosító embered), majd hurkolj egy szorítónyolcast rá és máris készen van az első dinamikus fix pontod. Ha megcsúszol, vagy bármi okból dinamikusan terheled a standot, ezt a pontot maximum a köteled megtartási rántásának megfelelő erő fogja terhelni, amit Te is kibírsz. Ha saját eszközből építed a standot (ék, friend, kötélgyűrű, stb.), figyelj rá, hogy az elhelyezett eszköz teherbíró képessége minimum a kötél megtartási rántása legyen!

De én kantárt akaroook… 🙂

Oké. Ha nem bírod ki nélküle, van megoldás, de leginkább második pontnak javaslom használni, ill. ereszkedéskor jól jöhet, hiszen ott nem tudod használni a főköteledet… hoppá! Erre a problémára hamarosan kitérünk. 😉

Az outdoor piacon a gyártók észlelték az igényt a dinamikus kantárakra, így szépen elkezdtek elterjedni a különböző megoldások. A legbénább a Beal Dynaclip-je és ennek mindenféle változatai. 🙂 Sajnos a hosszúsága nem állítható, ezért sokszor csak kompromisszumosan lehet alkalmazni. Nem javaslom.

Ugyanakkor megjelentek egyéb alternatívák, ahol a kantár hosszúsága állítható, így kényelmesen kikötheted magadat, beállíthatod az optimális teherelosztást és vidáman biztosíthatod a társadat. Néhány megfelelő eszköz:

De hangsúlyozom: a jó öreg főkötél+szorítónyolcas kombó mindig kéznél van és dinamikusabb, mint bármi más! 🙂

Ereszkedés és az ereszkedő-stand

Amikor ereszkedsz, nem tudod magadat főkötéllel kikötni magadat. Ha nincs dinamikus kantárad, akkor valószínűleg hevederrel kell rögzítened magadat.

Ez nem mond ellen az eddigieknek?

De nem ám! Amikor ereszkedsz, az ereszkedőstand elérésekor kikötöd magadat két pontba hevederrel, de ilyenkor még a dinamikus egészkötélen (is) lógsz. Szép lassan beleereszkedsz a hevederjeidbe, amiket ezután már statikusan terhelsz és ezután szereled le magadat a kötélről. Ha nem ettél túl sok császármorzsát vagy gőzgombócot a hüttében, akkor a tömeged valószínűleg 2,2t alatt marad, amit a hevederek statikusan vígan kibírnak, azaz a standod kiválóan fog működni. Lényeg, hogy terheld a standot folyamatosan, feszüljenek azok a hevederek!

Kérdésed van a fentiekkel kapcsolatban?

Forrás:

  • https://dmmclimbing.com/Knowledge/September-2013/Slings-at-Anchors
  • https://dmmclimbing.com/Knowledge/June-2010/How-to-Break-Nylon-Dyneema%C2%AE-Slings
  • https://vimeo.com/41522053